Klant

Gemeente Den Haag

Locatie

Bedrijventerrein De Blickhorst

Onderdoorgang Trekvlietbrug

Bedrijventerrein De Binckhorst ondergaat een grootschalige transformatie tot een levendige stadswijk waar wonen, werken en recreëren samenkomen. Een cruciale schakel in deze ontwikkeling is de aanleg van een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding bij de drukke Mercuriusweg. De onderdoorgang is onderdeel van het Trekfietstracé, een sterfietsroute die de binnenstad van Den Haag verbindt met Binckhorst, Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp.

Een veilige en slimme fietsverbinding in De Binckhorst, onderdeel van het Trekfietstracé dat Den Haag verbindt met Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp.

Van schets naar voorlopig ontwerp

In opdracht van de gemeente Den Haag werkte Den Boer CCI (geotechniek en constructies) samen met IPVDelft (vormgeving en inpassing) aan de uitwerking van het schetsontwerp tot een voorlopig ontwerp (VO) voor de onderdoorgang bij de Trekvlietbrug. De basis voor deze fase was het door Ingenieursbureau Den Haag opgestelde schetsontwerp.

Tijdens het ontwerpproces vond intensieve afstemming plaats met het projectteam, externe stakeholders en adviesorganen zoals VOV, ACOR en het Q-team. In het ontwerp zijn zowel fysieke als niet-fysieke raakvlakken zorgvuldig meegenomen. Denk hierbij aan ondergrondse constructies, kabels en leidingen, maar ook aan trillingseffecten en deformaties. Vooral vanwege de nabijheid van de beweegbare brug zijn deformaties aan bestaande constructies onacceptabel en is hier extra aandacht aan besteed.

Vanuit het oogpunt van sociale veiligheid is gekozen voor een rechte lijn in het fietspad. Dit heeft geleid tot een aanpassing van de bestaande oeverlijn, die nu in een rechte lijn doorloopt tot aan het voormalig terrein van Meeuwissen. Achter het bestaande landhoofd (damwandstrekking) komt eerst een strook water, gevolgd door de nieuwe onderdoorgang. Om het ruimtelijk gevoel te versterken, is besloten om openingen in de damwandstrekking te realiseren, zodat er doorkijk ontstaat over de Trekvliet.

Duurzaam en doordacht

In de voorontwerpfase is al nagedacht over duurzaam materiaalgebruik, zoals bijvoorbeeld voorgespannen beton. In het kader van de energietransitie en meervoudig ruimtegebruik is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor het installatiegebouw, zodat het warmtenet functioneel en esthetisch geïntegreerd kon worden in het ontwerp van de onderdoorgang. Tot slot is er ook nagedacht over de uitvoeringsstrategie, met als doel de Mercuriusweg niet volledig af te sluiten en hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.

Slimme bouwmethode met minimale overlast

Het VO is vervolgens door de gemeente als bouwteam aanbesteding in de markt gezet. De uitvoering van de onderdoorgang bij de Trekvlietbrug in Den Haag heeft aanzienlijke impact op het verkeer in de omgeving, maar dankzij slimme planning wordt langdurige hinder grotendeels voorkomen. Het nieuwe brugdeel is naast de bestaande Trekvlietbrug gebouwd eind augustus dit jaar door de BAM infra. Hierdoor kon het oude brugdeel in slechts negen dagen worden verwijderd en vervangen, inclusief de aanleg van de basis voor de tunnelbak. Door het brugdek in één operatie in te schuiven tijdens een 9-daagse afsluiting, wordt 24 weken hinder voorkomen. Deze kort en hevige aanpak beperkt de hinder voor de omgeving en weggebruikers en verhoogt de veiligheid tijdens de uitvoering. Planning komende werkzaamheden:

  • Oktober: weekendafsluiting voor het voegen van het fietspad
  • November: korte verkeersstop (5–10 minuten) voor het verwijderen van de oude kade
  • Januari: weekendafsluiting voor autoverkeer voor het verwijderen van tijdelijke damwanden (fietsers en voetgangers kunnen dan wel passeren)

Stoer ontwerp met oog voor beleving

De onderdoorgang krijgt een robuuste uitstraling, passend bij het industriële karakter van De Binckhorst. Ruwe materialen worden gecombineerd met natuurlijk licht. Aan weerszijden van de brug komen balkons met zitplekken en uitzicht over het water. De keerwand van het landhoofd wordt een canvas voor street art, omlijst met beton in ribbelstructuur. In samenwerking met de gemeentelijke street art-bemiddelaar kiezen inwoners van Den Haag straks het kunstwerk en de kunstenaar. Het reliëf in het beton is geïnspireerd op de bestaande Trekvlietbrug. Het beweegbare deel en steunpunt blijven intact, terwijl het nieuwe brugdeel naadloos aansluit. Door het reliëf op de brugrand te laten uitsteken en bij het landhoofd juist te verdiepen, ontstaat een visuele hiërarchie die de brugrand accentueert.

Lees hier het verhaal van BAM